Uniform

Overal kom je groepjes kinderen en jongeren tegen op straat. Aan het uniform merk je onmiddellijk dat het om een groepje scouts en gidsen gaat. Met het dragen van het uniform toon je aan dat je lid bent van Scouts en Gidsen Vlaanderen, en toon je ook dat je daar fier op bent, want het is zeker iets om fier op te zijn! Het uniform geeft weer dat we één groep zijn, één bende kinderen en jongeren. Wat wordt er als uniform verwacht van elke tak?

Hierboven kan je zien hoe je je hemd juist kan opfleuren

Kapoenen

Enkel de das van Scouts Juventa Merchtem is verplicht. Deze kan je aankopen voor €9 bij de leiding. Dit kan je steeds doen voor of na een vergadering.

Wolfjes

De das en de T-shirt van Scouts Juventa Merchtem zijn verplicht. De das kan je aankopen voor €9 en de T-shirt voor €10. Deze kan je kopen bij de leiding, dit kan je steeds doen voor of na een vergadering.

Bevers

De das en de T-shirt van Scouts Juventa Merchtem zijn verplicht, ook nog een groene trui of de (groene of bruine scoutspull). De das kan je aankopen voor €9 en de T-shirt voor €10. Deze kan je kopen bij de leiding, dit kan je steeds doen voor of na een vergadering.

Akabe

Het uniform van Akabe is hetzelfde als de leeftijdsgroep van het lid. bv: een Akabelid van 11 jaar draagt het uniform van een Bever

Jong-Givers

De das en de T-shirt van Scouts Juventa Merchtem zijn verplicht, ook nog een groene trui of de (groene of bruine scoutspull) en het Scoutshemd, die kan je kopen in de hopper. De das kan je aankopen voor €9 en de T-shirt voor €10. Deze kan je kopen bij de leiding, dit kan je steeds doen voor of na een vergadering.

Givers & Jins

De das en de T-shirt van Scouts Juventa Merchtem zijn verplicht, ook nog een groene trui of de (groene of bruine scoutspull), het Scoutshemd en een Groene broek of rok, die kan je kopen in de hopper. De das kan je aankopen voor €9 en de T-shirt voor €10. Deze kan je kopen bij de leiding, dit kan je steeds doen voor of na een vergadering.

Kentekens

Jaarkenteken: Elk jaar hebben we een nieuw jaarkenteken dat hoort bij het jaarthema, dit kenteken krijg je van je leiding bij het begin van het nieuwe scoutsjaar.

Wie een hemd heeft, draagt daarop het kenteken van zijn/haar tak. Deze zijn te koop in de scoutsshop.

Verder nog:

• Scoutsknoop
  • Teken van Vlaams-Brabant
  • Teken van Vlaamse Leeuw
  • Groepslintje van Scouts Juventa Merchtem
  • Lintje van België

Indien je niet helemaal juist weet welke kentekens je in de scoutsshop moet aankopen, kan je ook daar in de winkel altijd uitleg vragen. Zij weten precies wie welke tekens moet hebben!