Kapoenen

De kapoenen zijn onze jongste leden van 6 tot 8 jaar. Voor de eerste keer gaan ze elke zondag weg van de ouders om zich te amuseren met oude en nieuwe vrienden. Tijdens de vergaderingen maken de kapoenen kennis met nieuwe spelletjes, het buitenleven en vele andere leuke activiteiten.

Wolfjes

De wolfjes, onze 8- tot 10-jarigen, zijn genoemd naar de wolfjes uit de Disney-film ‘Jungle Book’. Ook hun leiding hebben aangepaste namen uit de film. Zij nemen de wolfjes mee op sleeptouw doorheen fantastische verhalen en leren hen nieuwe spelletjes, creativiteit en passie aan.

Bevers

De bevers, de 10- tot 12-jarigen, krijgen echt de smaak van de scouts te pakken. Onze waarden en normen – ploegwerk, engagement, dienst, medebeheer en zelfwerkzaamheid – worden hen aangeleerd op een speelse manier, in een aangepast kader en binnen het jaarthema. Ze leren ook vaardigheden van een ‘echte scout’, zoals vuur maken en knopen leggen, uiteraard onder toezicht van hun leiding.

Akabe

Akabe, voluit ‘Anders Kan Best’, is de werking met kinderen en jongeren met een beperking binnen scouting. Bij ons bestaat deze tak uit 6- tot 21-jarigen. Akabe is dus plezier hebben, vrienden leren kennen, activiteiten doen, nieuwe dingen leren,… – dit alles in het kader van de waarden en normen van de scouts: ploegwerk, engagement, dienst, medebeheer en zelfwerkzaamheid.

Jong-Givers

De jong-givers, onze 12- tot 14- jarigen, krijgen dezelfde waarden en normen mee van de bevers (ploegwerk, engagement, dienst, medebeheer en zelfwerkzaamheid) maar gaan, samen met hun leiding, nog een stap verder. De leden worden geleid maar ook begeleid. De sporten en spelletjes die gespeeld worden bij de jongere takken worden aangepast aan hun tienerleeftijd. Ook leren ze tijdens de kookvergaderingen de nodige vaardigheden om op kamp hun eigen potje te kunnen koken.

Givers

De givers, de 14 tot 16 jarigen, worden nog steeds meegenomen in de spelletjes maar krijgen ook reeds de kans om te proeven van het leiding zijn – zo mogen ze af en toe zelf eens een spel organiseren voor hun groep. Tijdens het kamp in de zomervakantie ontdekken ze zichzelf en krijgen de eerstejaars hun totem: hun persoonlijke eigenschappen worden gekoppeld aan die van een dier en aldus leren ze zichzelf beter kennen.

Jins

De jins, de 16 tot 18 jarigen, zijn onze oudste leden. Samen met hun leiding zoeken ze de juiste balans tussen het leiden en het begeleiden; er worden nog wel spelletjes gespeeld maar er is ook plaats voor onderhandelen en overleg. Ze krijgen tijdens het jaar ook de kans om te tonen hoe verantwoordelijk ze (kunnen) zijn tijdens de jins‐in‐leiding momenten, waarbij ze de vaste leiding mogen aanvullen tijdens hun vergaderingen. Als eerstejaars krijgen zij tijdens het kamp hun bijtotem, een aanvullend adjectief bij hun totem waarmee hun totem wordt vervolledigd. Iedere twee jaar trekken de jins de grens over en gaan ze op buitenlands kamp. Om zo'n groot avontuur goed te laten verlopen, moeten ze vooraf heel wat plannen, organiseren en sponsoring zoeken – maar uiteindelijk loont dat alles zeker de moeite!